Dwukołowy obiekt westchnień. Foldery firm rowerowych z lat 90. XIX wieku
Wynalazcą protoplasty dzisiejszego roweru był Karl Friedrich von Drais. W 1813 roku zbudował dwukołowy pojazd przypominający współczesne rowery. Ówczesny rowerzysta musiał odpychać się nogami od ziemi w pozycji siedzącej (podobnie jak w dzisiejszych rowerkach biegowych przeznaczonych dla najmłodszych). W połowie XIX wieku zaczęły pojawiać się pierwsze rowery, w których napęd przenoszony był za pomocą pedałów na przednie koła. Nazywano je welocypedami oraz bicyklami, a wyróżniały się bardzo dużym przednim kołem. W 1869 roku J. F. Trefz zastosował do napędu tylnego koła łańcuch Galle’a, dzięki czemu średnica kół została wyrównana, a ogólny zarys wyglądu zaczął przypominać obecne rowery.
Udostępnione na wystawie wirtualnej foldery reklamowe producentów rowerów pochodzą z lat 1896-1898 i znajdują się w zespole archiwalnym 894 Główna Dyrekcja Poczty w Gąbinie. Umieszczono je w poszycie jako załącznik do dokumentacji „przetargowej” na zakup rowerów dla Poczty, a ich zawartość prezentuje szeroki przekrój ofert ówczesnych producentów, takich firm jak Allright, Brennabor, Imperator czy Victoria.
Prezentowane materiały, bez wątpienia interesujące pod względem wizualnym, stanowią cenne źródło historyczne, przybliżające historię poszczególnych firm, ewolucji zarówno samych jednośladów, jak też roli „dwukołowewgo obiektu westchnień” w życiu codziennym.